О цркви
Данашња црква посвећена Светој Тројици постоји од 1820.године. Место на коме је саграђена рипањска црква, везано је за значајан историјски догађај. Наиме, са тог места је вожд Карађорђе 1804.године покренуо војску командујући операцијом ослобођења Београда од Турака.
|
Рипањска црква је подигнута као задужбина кнеза
''Село Рипањ. У овом селу јест једна мала от |
Црква брвнара је имала каменом озидан сокл висине око 1 метар. Осим тога каменом је био обрађен и јужни портал који се лучно завршавао, као и један део јужног зида око самог портала. Издужене је основе, димензија око 6х15, са полигоналном апсидом на источној страни и полукружним тремом на западној. Високог је и стрмог крова, са ублаженим нагибом широке настрешњице, заобљен је на ужим странама и прекривен шиндром. |
|
|
Нова црква Свете Тројице саграђена је у периоду од 1892.-1894.године на истом месту на коме је била и стара цркве брвнара. Архитектонски је осмишљена као једноброда грађевина, засведена полуобличастим сводом ојачаним потпорним луковима. Олтарски простор има четвртсту основу, са мањом полукружном апсидом. И бочне певнице су сличног облика - у основи су правоугаоне, са полукружном нишом удубљеном у маси зида. Изнад певнице се дижу два ниска кубета на коцкастим постољима. Простор наоса је подељен пиластрима и потпорним луковима на три травеја. Западни део цркве се завршава припратом изнад које се налази галерија за хор и осмострани звоник. |
|
Фасаде су урађене у духу српске средњовековне архитектуре (мешавина рашке и моравске школе) са елементима романтизма. Хоризонтална подела извршена је помоћу профилисаних венаца - сокл, средњи венац између доње и горње зоне и кровни венац, вертикална подела извршена је помоћу пиластера. Између пиластера налазе се плитке слепе аркаде са уским и дугачким прозорским отворима. Оба портала, и западни и јужни, обрађена су на сличан начин и имају лучни завршетак. |
Иконе старог иконостаса које су рађене 1824.године су постављене на дашчану преграду, као и |
|
|
За иконостас се не може рећи да је |
Бочне двери је осликао Анастас Констатиновић 1830.године, који је са неколико цинцарских зографа осликао доста иконостаса по Србији у том периоду. Иконе у горњим зонама (празничне иконе и иконе апостола) су дело непознатог домаћег сликара из истог времена. Средишња композиција Силазак Светог Духа је настала нешто касније, вероватно средином XIX века. |
|
|
|
|
|
Влада Републике Србије на својој седници у Београду, 22.априла 2010.године под бројем 633-2849/2010, донела је
ОДЛУКУ Одлуку је потписао први подпредседник Владе - заменик председника Владе Ивица Дачић, с.р. Овај споменик културе својим архитектонским карактеристикама и сликарским особеностима представља својеврсну ликовну целину у српској сакралној уметности с краја 19.века. |
|
|
|